O autorze
Marek Zmyslowski jest seryjnym przedsiębiorcą i inwestorem. Będąc entuzjastą Afryki, na Czarnym Kontynencie skupił całkowicie swoją działalność biznesową
Jest m.in założycielem: HotelOnline.co - spółki budującej oprogramowanie dla branży hotelarskiej i Jumia Travel - największego w Afryce serwisu do rezerwacji hoteli online, który pozyskał finansowanie Rocket Internet i Goldman Sachs. Jest mentorem w projektach Afrykańskich takich organizacji jak Google czy Bank Światowy. Marek jest także instruktorem snowboardu oraz posiada licencję rajdową. Jednak jego marzeniem jest być stand-uperem. Jednym z tych śmiesznych.

Tak Social Media mogłyby zapobiec atakom ISIS w Tunezji

Muzeum Bardo, Tunezja.
Muzeum Bardo, Tunezja.
W marcu 2015 roku ekstremiści z Państwa Islamskiego (ISIS) zaatakowali Muzeum Narodowe Bardo w stolicy Tunezji Tunisie. Zabili dwadzieścia jeden osób (większość z nich to turyści) oraz ranili ponad trzydzieści kolejnych w ataku, który śmiało można określić największym od ponad dekady zamachem terrorystycznym w Afryce Północnej.

Od 2011 roku, kiedy to Tunezyjczycy zbuntowali się przeciwko dyktatorskiemu reżimowi Zine Al-Abidine Ben Alego w kraju rosną nastroje ultra-ekstremistyczne. Przykładem są choćby lokalne grupy jak Ansar al-Sharia i Okba Ibn Nafaa, które posuwają się do przemocy atakując kluczowy dla gospodarki Tunezji sektor turystyki.



Państwo Islamskie skutecznie używa mediów społecznościowych
Internet pozwolił na rozpropagowanie terrorystycznych przekazów Państwa Islamskiego i w konsekwencji skutecznie zdławił próby ograniczenia zasięgu ideologii tej ekstremistycznej grupy. Państwo Islamskie w sieci korzysta głównie z Facebooka,
Twittera i Youtube’a. Twitter podejmuje z nim od dłuższego czasu walkę poprzez zawieszanie tysięcy kont należących do rekruterów i ideologów tej organizacji.

W odpowiedzi, zwolennicy Państwa Islamskiego grożą śmiercią pracownikom Twittera, szczególności celując w samego współzałożyciela platformy Jacka Dorsey’a.

Data mining jako metoda przewidywania ataków terrorystycznych
Data mining (pol. wydobywanie danych) to proces polegający na wysyłaniu zapytań i wykrywaniu wzorców lub trendów, o których często nie zdawaliśmy sobie wcześniej sprawy, w dużych zbiorach danych. Wydobywanie danych wykorzystuje różne techniki m.in. rozpoznawanie wzorców oraz uczenie maszynowe (ang. machine learning).



W ostatnim czasie, obserwujemy duże zainteresowanie wykorzystaniem data mining w walce z terroryzmem. Wykorzystanie danych z Twittera dotyczących ponad 50 000 kont powiązanych z Państwem Islamskim pozwoliło na zrozumienie pewnych istotnych czynników, np. jak częste są ataki Państwa Islamskiego, jakie rodzaje zamachów terrorystycznych są stosowane w określonych sytuacjach geopolitycznych. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu wykresów częstotliwości stasowania hashtagów oraz częstotliwości występowania określonych grup słów w postach.



Prosty projekt wydobywania danych oparty o powtarzające się hashtagi i sekwencje słów typowo używanych w postach zwolenników Państwa Islamskiego przyniósł zaskakujące wyniki.
Wyniki pokazują niespodziewany wzrost liczby pewnych słów kluczowych w postach, które były publikowane od 15 marca 2015 roku, czyli trzy dni przed zamachem na Muzeum Bardo.

Wśród słów kluczowych i hashtagów, których zaczęto częściej stosować na trzy dni przed zamachem, można znaleźć:

#طواغيت تونس: Tyrani Tunezji = odniesienie do armii
بشرى تونس: Dobre wieści dla Tunezji
قريبا تونس: Wkrótce w Tunezji
#إفريقية_للإعلام: Szef mediów społecznościowych Afriqiyah
#غزوة_تونس: Najazd na Tunezję



Narodowe Służby Bezpieczeństwa i data mining
Tunezyjskie Narodowe Służby Bezpieczeństwa muszą zacząć wykorzystywać duże zbiory danych po to, aby przewidywać takie ataki.





Wśród wyzwań stojących przed technikami wydobywania danych jest także skuteczne wydobywanie informacji dla walki z terroryzmem i w obronie narodowego bezpieczeństwa. W tym celu musimy zebrać wszystkie informacje na temat jednostek.
Trwa ładowanie komentarzy...